Sex po pôrode

03.01.2010 15:08

V momente, keď sa mi po štyridsiatich hodinách konečne podarilo vytlačiť hlavičku svojho štvorkilového syna, cítila som sa, akoby zo mňa spolu s bábätkom vypadli aj všetky vnútornosti. Pomyslela som si, že odteraz budem veľká a dutá ako bronzová Venuša. Bola som presvedčená, že nie je možné, aby sa moje telo niekedy vrátilo do pôvodného stavu.
Čuduj sa svete, už po troch dňoch sa mi začalo zdať, že už nemusím pri každom kroku tŕpnuť. Po týždni už prebiehali hladko aj všetky vylučovacie funkcie a do gatí mi cvrklo len dvakrát denne namiesto každej hodiny. Po dvoch týž-dňoch som prestala krvácať, behala som ako srnka a pohodlne som si mohla sadnúť aj bez vankúša alebo plávajúceho kolesa. S úžasom som sledovala schopnosť svojho vlastného tela regenerovať sa po „atómovom výbuchu“, ktorý v ňom zanechal môj milovaný, dobre živený synček, a ďakovala pánbožkovi, že mi dáva druhú šancu.

Prvý pokus „po”
So sexom som, ako sa patrí, počkala povinných šesť týždňov a svoju schopnosť opäť sa reprodukovať som si nechala oficiálne potvrdiť na gynekologickej klinike, kde mi pôrodná asistentka ukázala ultrazvukovú fotografiu mojej zocelenej maternice a povzbudivo konštatovala: „Takmer ako nová.“Môj prvý styk nebol výsledkom neovládateľnej túžby po dlhšej abstinecii, skôr starostlivo pripravovaným pokusom. Napriek optimizmu odborníčky som očakávala debakel. Potili sa mi dlane, ako keby som na to išla prvýkrát. Všetko prebehlo bez vážnejších problémov a viac ako rozkoš ma opojilo poznanie, že všetky kontrolky a spojenia fungujú. Radostne som vykríkla: „Hurá, som rovnaká ako predtým! Neuveriteľné!“
Krátko po mne sa „rozrodila“ celá naša partia a pôrodné aj popôrodné zážitky sme konzultovali spoločne. Hoci niektoré z nás, rovnako ako ja, ocenili schopnosť ženského organizmu
otvárať a zatvárať sa, vypudzovať a vsávať podľa potreby, v prípade viacerých nebol návrat do predpôrodného režimu až taký jednoduchý a najmä nie bezbolestný.

Príčiny bolesti
„Skús pretlačiť melón dierkou pre tenisovú loptičku – čo myslíš, aký bude výsledok...“ povedala krátko po pôrode svojmu milému seriálová novinárka Murphy Brownová.
Bolestivosť, rozšírenie vaginálnej steny a znížené libido sú najčastejšie problémy, ktoré novopečeným mamičkám komplikujú sexuálny život, a to často aj rok či ešte dlhšie po pôrode. Príčiny sú psychické aj fyzické, mali by však byť iba dočasné. Prirodzený pôrod predstavuje pre jemné vaginálne svalstvo a tkanivá traumu a zanecháva ich poudierané, popraskané, často aj potrhané. Najlepším lekárom je čas, preto sa väčšina odborníkov zhoduje na šiestich týždňoch, ktoré by sa mali poškodeným tkanivám nechať na
regeneráciu. Dĺžka hojenia je však individuálna.

Drviče vášne
Najčastejšími príčinami bolestivého sexu sú zrasty a jazvy spôsobené nátrhom alebo nástrihom. Tieto miesta ostávajú citlivé často aj mesiace po pôrode, vo väčšine prípadov sa však
spontánne zahoja.Hormonálne zmeny a pokles hladiny estrogénu, predovšetkým u dojčiacich matiek, zase spôsobujú vysušovanie vaginálnej steny, ktorého výsledkom môže byť bolestivý sex. Často dochádza aj k psychotomatickým poruchám, teda podvedomej obave z penetrácie, keďže krátko po pôrode sa mnohým ženám čokoľvek súvisiace s ich pohlavnými orgánmi spája s bolesťou. Výsledkom býva takzvaný vaginizmus, teda spazmatické sťahovanie vaginálneho otvoru ako obrana. Nepríjemné pocity môžu spôsobovať aj citlivé prsníky či popraskané bradavky dojčiacich matiek. Novopečená mamička preto najlepšie vie a cíti, kedy je na sex pripravená, a vyžaduje citlivý prístup.

Čo pomáha

Pomôcť si môžete lubrikačnými prípravkami, ktoré uľahčujú priebeh pohlavného styku, alebo dlhou predohrou, ktorá stimuluje prirodzené zvlhčovanie vagíny. Vhodné sú najmä jemnejšie a pomalšie techniky styku. Dávajte si pozor aj na infekcie, na tie budete po pôrode veľmi háklivá. Nároky na partnerovu hygienu sú preto vyššie než kedykoľvek predtým a dočasne sa vyvarujte orálnemu sexu – ústna dutina obsahuje veľké množstvo baktérií. Ak pociťujete sex stále ako bolestivý, hoci sa už bábätku tlačia prvé zúbky, obráťte sa na gynekológa.

Nebuďte supermamky
Starostlivosť o novorodenca, prebdené noci, dojčenie, to nie je práve najlepšie afrodiziakum. Na únavu je jediný liek – oddych. Je celkom v poriadku, ak krátko po pôrode nebudete
vyvárať a domácnosť nebude tip-top. Nezdráhajte sa prijať ponúkanú pomocnú ruku zo strany babičiek, kamarátok či tiet. A nakoniec – nehanbite sa pred partnerom za svoje telo!  Myslite na na to, že ste krásna už len vďaka tomu, že ste sa práve stali matkou. Napokon, bucľatejšie stehná iste vyvážia vaše nové plnšie prsia...

Zázračné Kegelove cviky
Bežnou popôrodnou sexuálnou komplikáciou je roztiahnuté a nepružné vaginálne svalstvo. Môžete mu však pomôcť. Začnite s jeho posilňovaním ešte pred pôrodom, prípadne pred samotným počatím. Kegelove cviky sú jednoduché a nemusíte chodiť do telocvične! Ich podstata spočíva v pravidelnom sťahovaní a uvoľňovaní svalstva vo vulvovaginálnej oblasti - čiže „tam dolu” - presne tak, akoby ste chceli napnutím špeciálnych svalíkov prerušiť prúd moču. Takto „zacvičiť” si môžete posediačky v autobuse, v aute či postojačky v práci a nikto nebude tušiť, čomu sa práve venujete. Po pôrode môžete zvýšiť účinnosť cvikov, ak na toalete skutočne prerušujete
močenie. Ak začnete s cvičením ešte pred pôrodom, môže vám pomôcť vyvarovať sa nátrhom či nástrihu hrádze.