Ako skrašíuje antikoncepcia?

21.01.2010 12:56

Ako skrášľuje antikoncepcia?



Nie každá žena užíva hormonálnu antikoncepciu len preto, aby sa ochránila pred otehotnením. Antikoncepcia môže -  a v mnohých prípadoch aj funguje - ako pomocník krásy. Odbremení od chybičiek krásy aj vás?

Užívam antikoncepciu od devätnástich rokov. Najskôr som ju brala kvôli priateľovi, ale keď sme sa rozišli, pokračovala som v užívaní. Je to takmer zázrak, ako mi vylepšila pleť. Mám problematickú pokožku so sklonom k tvorbe akné, a v puberte som sa natrápila s vyrážkami dosť. Nepomohli mi žiadne krémy, gély, pleťové vody, nič. Ale už po mesiaci užívania HAK bolo vidieť, že je účinná. Mám skoro bezchybnú pleť a mejkap už takmer ani nepoužívam.  Neviem, či to funguje len u mňa, moja sestra sa totiž po užívaní antikoncepcie zasa vyhádzala,“ hovorí Sylvia (26).

Hormonálna antikoncepcia naozaj môže pomôcť vyriešiť problémy s akné, mastnou pokožkou, polámanými nechtami alebo padajúcimi vlasmi. Lenže ak vám antikoncepcia nesadne, môže nastať presný opak: problémy s pokožkou sa prehĺbia a miesto hladkej pleti, akú vám príbalový leták sľuboval, sa objaví ešte výraznejší výsyp.

Čo za to môže?
Kým kedysi sa mnohé ženy radšej vzdali užívania perorálnej antikoncepcie v obave, že sa ich pleť zhorší, dnes je všetko inak. Práve naopak, správne zvolená antikoncepcia môže výrazne pomôcť odbúrať problémy s pokožkou, pretože vyrovnáva hormonálnu nerovnováhu a gestagén priaznivo vplýva na pleť. Existujú aj niektoré typy hormonálnej antikoncepcie, napríklad Diane35, ktoré sú určené najmä pre pacientky s akné. Nesmú sa však užívať dlhšie než pár mesiacov a ich užívanie treba prekonzultovať s gynekológom.

 

 

Pozitívnou premenou prejdú aj vaše vlasy. Budú menej vypadávať, pôsobia zdravšie a hustejšie. Pokožka sa menej mastí, takže si ich nemusíte tak často umývať. Ale pozor – nie každý typ hormonálnych tabliet má takéto účinky, každé telo na antikoncepciu reaguje inak. Takže zatiaľ čo vaša priateľka môže byť nadmieru spokojná a lepšiu pleť si nebude vedieť vynachváliť, u vás sa nemusia takéto účinky vôbec prejaviť.

Čo sa však stane, keď antikoncepciu prestanete užívať? Čitateľka Hanka má negatívne skúsenosti: „Po piatich rokoch som prestala brať antikoncepciu. Lenže kým doteraz som nemala žiadne problémy s pleťou, náhle, asi 3 týždne po vysadení, sa mi na chrbte a pleciach začali objavovať veľké červené zapálené vyrážky. Neskôr pribudli aj na tvári. Myslela som, že to prejde, ale keď sa stav zhoršil a ani po siedmich mesiacoch nezmizli, radšej som sa vrátila k hormonálke. Nestálo mi zato hanbiť sa chodiť v lete na kúpalisko a nosiť na tvári kilá mejkapu.“

 

Autor: Britt